27-03-2014 Zasady finansowania wydatków na rozwój przedsiębiorczości oraz zasady rozliczania przyznanego wsparcia finansowego

Aktualności » 27-03-2014 Zasady finansowania wydatków na rozwój przedsiębiorczości oraz zasady rozliczania przyznanego wsparcia finansowego

W ramach wsparcia możliwe jest sfinansowanie wydatków na rozwój przedsiębiorczości ponoszonych przez uczestnika projektu w związku z uruchomieniem działalności gospodarczej. Wydatki na rozwój przedsiębiorczości obejmują w szczególności: zakup sprzętu rozumianego jako środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz pozostały sprzęt i wyposażenie (np. meble), dla których prowadzona jest ewidencja ilościowa lub ilościowo-wartościowa, jak również dostosowanie budynków, pomieszczeń i miejsc pracy do podejmowanej działalności gospodarczej. Na zakup środków transportu (do 3,5 tony) może być przeznaczone 30% wnioskowanej kwoty a na materiały reklamowe – nie więcej niż 3%. W ramach wsparcia na rozwój przedsiębiorczości możliwy jest zakup środków obrotowych ( towarów ) niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej - nie więcej niż 10% wnioskowanej kwoty.

 

UWAGA! Środki finansowe na rozwój przedsiębiorczości nie mogą być przeznaczone na:

1) zakup, przejęcie już istniejącej działalności gospodarczej,

2) zakup sprzętu/rzeczy używanych od członków rodziny . 

3) nabywanie nieruchomości,

4) opłaty administracyjne, składki ZUS, przesyłki i opłaty kurierskie,

5) handel detaliczny oparty o sprzedaż bezpośrednią (akwizycja),

6) prowadzenie lombardu,

7) prowadzenie punktu kasowego (opłat) bez współpracy z bankiem,

8) na zakup inwentarza żywego,

9) prowadzenie salonów gier hazardowych, oraz firm typu agencje towarzyskie, itp.

10)prowadzenie usług paramedycznych, wróżbiarskich i ezoterycznych.

 

Wydatkowanie środków odbywa się w oparciu o harmonogram rzeczowo-finansowy wydatkowania środków finansowych na rozwój przedsiębiorczości, który powinien zakładać zakończenie ich wydatkowania w początkowym okresie funkcjonowania przedsiębiorstwa, przy czym okres ten nie powinien przekraczać 3 miesięcy od momentu otrzymania środków finansowych od Beneficjenta. Dokładny termin wydatkowania środków powinien zostać zawarty w umowie o udzieleniu wsparcia finansowego. 

 

Termin zakończenia wydatkowania środków na rozwój przedsiębiorczości może zostać przedłużony na uzasadniony wniosek uczestnika projektu, złożony do Beneficjenta nie później niż w terminie 7 dni przed ostatecznym terminem poniesienia wydatków określonym w umowie. 

 

Uczestnik projektu może ponosić wydatki nie wcześniej niż przed podpisaniem umowy o udzieleniu wsparcia finansowego i nie później niż przed planowanym zakończeniem wydatkowania środków, wskazanym w umowie  o udzieleniu wsparcia finansowego. Wszelkie wydatki realizowane przed podpisaniem umowy o udzieleniu wsparcia finansowego, uczestnik projektu ponosi na własne ryzyko i własny koszt. 

 

Uczestnik projektu otrzymuje środki dotacji na rachunek bankowy wskazany w umowie o udzieleniu wsparcia finansowego. Środki finansowe na rozwój przedsiębiorczości wypłacane są Uczestnikowi projektu w całości niezwłocznie po podpisaniu umowy o udzieleniu wsparcia finansowego i zgodnie z jej postanowieniami. 

 

Rozliczenie przekazanych uczestnikom projektu środków finansowych odbywa się poprzez złożenia oświadczenia o dokonaniu zakupów towarów lub usług zgodnie z biznesplanem oraz na podstawie składanych przez nich do Beneficjenta szczegółowych zestawień towarów lub usług, których zakup został dokonany ze środków na rozwój przedsiębiorczości wraz ze wskazaniem ich parametrów technicznych lub jakościowych, wraz z dokumentami potwierdzającymi ich poniesienie zgodnie z ww. harmonogramem rzeczowo-finansowym, takimi jak:

 

a) oryginały faktur lub innych dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej,

b) kopie dokumentów potwierdzających odbiór urządzeń lub wykonanie prac,

c) kopie wyciągów bankowych z rachunku uczestnika projektu lub przelewów bankowych potwierdzających dokonanie płatności,

d) kopie innych dokumentów wymaganych przez Beneficjenta. 

 

Kopie wszystkich dokumentów, o których mowa wyżej:

a) muszą być oznaczone datą i potwierdzone przez uczestnika projektu za zgodność z oryginałem,

b) data sprzedaży, płatności i data wystawienia faktury nie mogą być wcześniejsze niż data rozpoczęcia działalności gospodarczej i późniejsze niż data zakończenia wydatkowania środków, wskazana w umowie  o udzieleniu wsparcia finansowego.

 

Uczestnik projektu może wystąpić do beneficjenta z pisemnym wnioskiem o zmianę biznesplanu, w szczególności w zakresie zestawienia towarów lub usług przewidywanych do zakupienia, ich parametrów technicznych lub jakościowych oraz wartości jednostkowych. Beneficjent w ciągu 15 dni od otrzymania wniosku uczestnika projektu informuje go pisemnie o decyzji dotyczącej zatwierdzenia lub odrzucenia wnioskowanych zmian.

 

Rozliczenie poniesionych wydatków na rozwój przedsiębiorczości, o których mowa wyżej uczestnik projektu powinien przedstawić Beneficjentowi najpóźniej w terminie 30 dni kalendarzowych od dnia zakończenia wydatkowania środków wskazanych w umowie o udzieleniu wsparcia finansowego.

 

Uczestnicy projektu rozliczają wydatki ponoszone w ramach dotacji na rozwój przedsiębiorczości w kwotach brutto (łącznie z podatkiem VAT) bez względu na fakt, czy są płatnikami podatku VAT czy też nie. Niemniej jednak, uczestnik ubiegający się o środki na rozwój przedsiębiorczości powinien jednoznacznie określić na etapie konstruowania założeń biznesplanu czy zamierza się zarejestrować jako płatnik podatku VAT, a następnie w momencie podpisania umowy o udzieleniu wsparcia finansowego, zobowiązać się do zwrotu całej kwoty środków uzyskanej w wyniku zwrotu zapłaconego podatku VAT na konto Beneficjenta. 

Zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2012.361, Rozdział 3 art. 21 ust. 1 pkt. 137) środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich są wolne od podatku dochodowego.